Синдром на Титаник: Страхът, че неочаквано ще изгубиш всичко

снимка, Синдром на Титаник: Страхът, че неочаквано ще изгубиш всичко
Имаме много страхове. Може би твърде много. За щастие, когато животът следва нормалния си ритъм, успяваме да ги държим под контрол. Те се появяват само от време на време - като тревожен трепет, който скоро отшумява. Но когато нещата се объркат, страховете се връщат. И започват упорито да ни обсебват...
Един от най-големите ни страхове е страхът от загуба, от загубата с главни букви - загубата на хора, които обичаме, загуба на стабилност, дори ако е несигурна, загубата на всичко, за което сме работили години наред, накратко, загубата на това, което представлява светът ни и което ни дава сигурност.
 
Сега, без предупреждение, предизвикателството, наречено COVID-19, ни изправи лице в лице със сковаващата възможност тази загуба с главни букви да настъпи и да ни застави да живеем в свят, който ни лишава от уверенията, които са ни утешавали вчера, в свят, в който е невъзможно да си правим планове, защото не знаем какво ни очаква утре, в свят, в който немислимото се е превърнало в рутина. Стълбовете, върху които сме изградили ежедневието си, са уязвими и осъзнаваме, че са много по-крехки, отколкото сме предполагали. Това откритие ни ужасява, защото потвърждава, че сигурността и комфортът не са ни гарантирани.
 
В действителност, според социолога Зигмунт Бауман, отвъд индивидуалното разпадане, ние неимоверно се страхуваме от крах на системата, движеща света, система, която сме приели за даденост и въпреки грешките и дефектите й, считаме за солидна. Този страх, който ни сковава сега, всъщност е стар наш познат и ни връща към трагедията на „Титаник“.
 
"Титаник" сме самите ние
Защо правим аналогия с трагедия, случила се толкова отдавна? Отговорът идва от френския икономист и писател Жак Атали: "Титаник" сме ние, "Титаник" е нашето триумфално, самонадеяно, сляпо и лицемерно общество, безмилостно към бедните си.”
 
Това, което най-много ни ужасява в трагичната история на „Титаник“, не е най-логичната причина за фаталния й край - айсбергът и скритите опасности, които той представлява. Най-силно - според Бауман, ни ужасява „хаосът, възникнал вътре, на палубите и в трюмовете на този луксозен океански лайнер, като: липсата на план за евакуация и спасяване на пътници, разумен план, според който да се действа в случай на потъване или при недостатъчно спасителни лодки".
 
Синдром на Титаник: Страхът, че неочаквано ще изгубиш всичко 
Спомените за "Титаник" активират някои от най-дълбоките ни страхове. Зигмунт Бауман ги събира в понятието "Синдром на Титаник", който "се състои в ужаса от изпадане през пролуките в земната кора на цивилизацията, в ужаса от попадане в пустота, лишена от основните съставки на организирания и цивилизован живот".
 
Този организиран живот включва нашето напълно предвидимо и структурирано ежедневие. Социалните норми, които управляват нашите взаимоотношения и ни дават информация какво се очаква от нас. Редът в обществото. Йерархията на ценностите. Неща, които, ако изчезнат, ще се озовем в свят без опорни точки.
 
В тези случаи „мълчаливите предположения изведнъж се оспорват. Обичайните последователности "причина и следствие" се нарушават. Това, което ние наричаме „нормалност“ в делнични дни или „цивилизация“ по празнични поводи, се оказва неадекватно”, пише Бауман. И това ни ужасява, защото ни оставя без нищо, за което да се хванем, замръзваме в неравновесие. Изтрива със замах всичко, което сме знаели, за да нарисува друга реалност, в която не знаем как да се движим.
 
„Страховете, произтичащи от синдрома на Титаник, са страхът от срив или катастрофа, която поразява всички нас и ни удря сляпо и безразборно, произволно, без причина. Съществуват обаче и други страхове, не по-малко ужасяващи и парализиращи: страхът да не се отделиш от тълпата и да бъдеш осъден да страдаш сам, страхът е, че всичко, което познаваме, ще се срине. И няма индивидуална или колективна сила, която да го предотврати. Страхът, че понятията за справедливо и несправедливо губят своето значение, както обикновено се случва в разгара на катастрофи. И всичко това увеличава нашата несигурност", посочва Бауман.
 
Лична борба в епохата на посткоронавирус
В момента преминаваме през фаза на оцеляване. Философията, социологията и психологията изглежда не помагат много, когато целта е спасяването на живота. Но вече можем да предвидим психологическите промени, които ще настъпят.
 
Наивно би било да вярваме, че подобно разтърсване, подобен погром, няма да остави следи. Наивно би било да мислим, че просто ще затворим тази глава от нашата история, без да пострадаме от страничните ефекти. Този тип смущения разрушават доверието ни в системата и в нас самите. Те ни отнемат всяко чувство за контрол. Най-лошите ни страхове са на повърхността и ни показват красноречиво, че сме уязвими - много повече, отколкото бихме искали да признаем.
 
Следователно, когато всичко приключи, ще трябва да се борим, за да си възвърнем определено ниво на увереност и сигурност, което ще ни позволи да живеем без онова чувство на постоянна тревожност, което предизвиква страха, че нещо ще се случи и ще обърне живота ни с главата надолу.
 
Айсбергите, които ни очакват навън, са толкова много. Не става въпрос да си затваряме очите и да се преструваме, че не съществуват, както досега, а да се научим да живеем с тях. Трябва да приемем тяхното съществуване. Трябва да приемем, че трагедията може да ни засегне. Трябва да се подготвим психически за това. Трябва да признаем своята уязвимост, за да осъзнаем, че всеки ден е подарък.
 

още Блог статии

Банер за Родители

Банер съвети за родители

Абонамент

Банер Марихуана

Банер Марихуана

Бързи въпроси

Имате въпроси за Марихуаната. Задайте ги тук! 

Защитен е този който е информиран. Но не всяка информация може да те защити.
Доверете се на професионалистите на ОбСНВ - Благоевград.