Коя рисунка носи информация

снимка, Коя рисунка носи информация

Ако искате да направите психологически анализ на рисунка на детето, не трябва да му подсказвате какво и кога да рисува – дори и да ви моли за това.

Отговаряйте, че много ви харесва как рисува, че го смятате за голямо и способно само да взема решения.

Рисувай каквото искаш!!!

В същото време трябва да следите какво говори детето, докато рисува, как променя мимиката му, какви въпроси задава, какво си мърмори под носа.

Вътрешната реч при шестгодишното дете още не е напълно развита, затова репликите „сам на себе си“ са напълно нормални.

Детето рисува за някого, затова е важно да поговорите за рисунката, да попитате какво е нарисувано и да благодарите на детето.

Всеки художник иска да знае

Както си спомняте, едно от важните условия за изпълнение на рисунката е наличието на поне шест молива с различен цвят. Цветът показва преобладаващото емоционално състояние на детето.

Съществуват различни теории, описващи значението на цвета в живота на човека.

Когато се анализира детската рисунка, се проверява кой цвят преобладава  – изобщо в рисунката, в определена зона  и в определен елемент от рисунката.

Червено

Червеният цвят и неговите оттенъци символизират повишена активност.

Не казваме каква е тази активност  – положителна или отрицателна, но можем да кажем едно нещо: ако в рисунката преобладава червеният цвят детето е превъзбудено  и се нуждае от почивка.

Нашите умни деца, които ние се опитваме да „напъхаме“ в колкото е възможно повече кръжоци, могат да „сътворят“ рисунки, изпълнени в яркочервени тонове и това показва, че трябва малко да „намалим“ оборотите и да отделим повече внимание на почивката на детето.

Зелено

Зеленият цвят означава стремеж към положителни промени . Това е цветът на растежа, на развитието, творчески цвят.

Ако преобладава зеленото и неговите оттенъци, може да се каже, че детето се стреми към развитите, обучение, всичко ново му е интересно , обича да обсъжда различни теми, отворено е за света. Стремежът към новото може да бъде както следствие от прекалената интелектуална енергия, така и следствие от недоволството от ставащото.

Черно

Черното е негативен цвят. Ако рисунката е изпълнена в черно, това показва негативното възприемане на случващото се от страна на детето. Ако то е изобразило себе си в черно, това може да показва недоволство от самия себе си.

Понякога много послушни деца, родени отличници, изведнъж рисуват черни рисунки. Това е обратната страна на послушанието, което в психологията се нарича нормативност. Детето се страхува от провал , постоянно живее с мисълта : „А ако не съм прав?“.

Ако детето е оцветило главата в черно, това показва негативно отношение към собствените интелектуални способности.

Синьо

Синьото е цветът на почивката, на спокойствието. Ако то преобладава, детето се стреми към спокойствие, към почивка .

Детето, което е нарисувало рисунка в сини тонове, има нужда от кратка почивка, то се владее, уравновесено е.

Сините нюанси трябва да бъдат знак за родителите, че трябва да направят малко прекъсване във всекидневния режим, да разнообразят живота на детето.

Жълто

Преобладаващият жълт или оранжев цвят говори за напрежение, свързано с очакване. Това очакване може да бъде както положително, така и отрицателно. Например, рисунка, посветена на лятната ваканция, може да бъде изпълнена в жълто – оранжеви тонове, но напрежението, предизвикано от очакване на лятото, може да бъде наречено положително, а „жълтата“ рисунка, на която е изобразено детето, което отива на детска градина, може да бъде както положителна, така и отрицателна.

Бяло (контурни линии)

Ясно е, че с бяло не може да се рисува, но рисунката може да бъде нарисувана с контурни линии, без да се оцветява, с обикновен молив.

Липсата на оцветяване показва преди всичко безразличието на детето към съдържанието на рисунката, към нейната тема. Такива рисунки при деца на шест години и по – големи деца, могат да показват и нарушаване на условията за изпълнение на диагностичната рисунка  – детето е рисувало много кратко време.  

Излишният схематизъм в детските рисунки говори за склонността на детето към схематично възприемане на света, което може да сочи математически способности .

Ако няма преобладаващ цвят

При хармоничното, умното и здраво дете всички основни цветове са разпределени горе –долу равномерно и хармонично.

Можем да говорим за преобладаване на цвят в определен елемент: покрива на къщата, главата, тялото, слънцето или в определена зона на рисунката .

И наистина, ако не можем със сигурност да кажем, че в рисунката преобладава определен цвят?

В това няма нищо лошо.

източник: „Развивай правилно ума на детето! Как?“

                Виктория Викторова

 

 

 

 

Кратък линк:
Етикети:
снимка на vodaObsnv

още Блог статии

Банер за Родители

Банер съвети за родители

Абонамент

Банер Марихуана

Банер Марихуана

Бързи въпроси

Имате въпроси за Марихуаната. Задайте ги тук! 

Защитен е този който е информиран. Но не всяка информация може да те защити.
Доверете се на професионалистите на ОбСНВ - Благоевград.